Voldoende bewegen

Voldoende bewegen

Naast gezonde voeding is voldoende beweging een heel belangrijk aandachtspunt in een gezonde leefstijl. Beweging heeft een zeer positieve invloed op de gezondheid. Niet alleen bevordert beweging onze lichamelijke gezondheid maar geeft beweging ons ook meer innerlijke balans, minder stress en meer ontspanning.

Lichamelijke effecten

Voldoende beweging houdt je gezond en verlaagt het risico op overgewicht en het ontstaan van ziekten. Het vermindert bijvoorbeeld de kans op botontkalking en diabetes type 2.

Voldoende bewegen beïnvloed in positieve zin de cholesterol balans. Het verhoogt het (goede) HDL cholesterol gehalte in je bloed en zorgt ervoor dat het (slechtere) LDL cholesterol gehalte afneemt waardoor dichtslibbende aderen voorkomen worden.

Bewegen verbetert je conditie. Door regelmatig te bewegen raakt je lichaam steeds minder vermoeid van dezelfde lichamelijke inspanning.

Bewegen is goed voor de bloeddruk. Lichaamsbeweging verhoogt je hartslag en stimuleert een goede werking van het hart en bloedvatenstelsel. Door lichaamsbeweging ontstaan nieuwe haarvaten in de spieren. Het bloedvatenstelsel wordt groter en de druk in de wanden van de bloedvaten neemt af. Je bloeddruk vermindert. Daarbij ook de kans op een hartaanval en beroertes.

Bewegen houdt de spieren en gewrichten soepel, het kan resulteren in afname van medicijngebruik bij diabetes type 2 en blijkt goed voor het geheugen en de concentratie te zijn. Mensen die veel bewegen blijken minder kans op dementie te hebben. Het immuunsysteem wordt door bewegen sterker waardoor een betere weerstand ontstaat. Bewegen is ook goed voor mensen die al gezondheidsklachten hebben. Juist door bewegen kunnen lichamelijke klachten afnemen.

Emotionele effecten

Lichaamsbeweging heeft ook invloed op het emotioneel welbevinden en kan het zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde vergroten. Sportief bewegen kan tevens een gevoel van tevredenheid en plezier geven.
Lichaamsbeweging heeft een positieve invloed heeft op je stemming en humeur. Sportief beweging kan een tevreden en plezierig gevoel geven. Uit onderzoek blijkt dat mensen die regelmatig sporten en bewegen minder risico lopen op het ontwikkelen van depressieve symptomen. Mochten ze al gehinderd worden door depressiviteit hebben ze een grotere kans op herstel als ze een actieve leefstijl hebben. Regelmatige fysieke activiteit kan soms net zo effectief zijn als antidepressiva en psychotherapie.

Mentale effecten

Lichaamsbeweging zorgt ervoor dat het lichaam beter om kan gaan met het verwerken van angst en stress. Het risico om een depressie te ontwikkelen als gevolg van vervelende gebeurtenissen of lichamelijke ziekten neemt af als men meer beweegt. Met andere woorden: de mentale veerkracht neemt toe. Dat is ook van belang voor de lichamelijke gezondheid en bij het verloop van lichamelijke ziekten. Door sporten en bewegen wordt je mentaal sterker waardoor ook de motivatie om gedrag te veranderen sterker wordt.

Graag wil ik als leefstijlcoach/ gewichtsconsulente samen met je kijken hoe en welke aanpassingen jij in jou beweegpatroon kan doen, welke vormen van beweging en sport het beste bij jou aansluit, welke stappen of stapjes het beste zijn om te maken om tot een zo gezond mogelijk beweegpatroon te komen.

Meld je aan voor een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek.